Βεβαίωση ΤΑΠ στη μεταβίβαση ακινήτου

Author: HOMI Team

Last modified: 22nd Dec 2021

Category: landlord

Η έκδοση βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση στη μεταβίβαση ακινήτου. Ξέρεις όμως τι ακριβώς είναι το ΤΑΠ; Και τι είναι η βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ; Ποια είναι η διαδικασία έκδοσης του; Ή ποια δικαιολογητικά χρειάζεσαι; Μάθε όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις σε αυτό το άρθρο!

Blog

Τι είναι το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ);

Το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) αποτελεί μια δημοτική υποχρέωση που επιβαρύνει κάθε ιδιοκτήτη ακινήτου. Το ποσό οφείλεται στον Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) που ανήκει η εκάστοτε ακίνητη περιουσία. Οι ΟΤΑ στην πραγματικότητα εισπράττουν τα τέλη, μέσω των λογαριασμών ενέργειας που εξοφλούν οι πολίτες.

Η διαμόρφωση του ετήσιου ποσού ΤΑΠ που αντιστοιχεί σε κάθε ακίνητο εξαρτάται από τα δηλωθέντα τ.μ. του ακινήτου. Επίσης, εξαρτάται και από τον συντελεστή παλαιότητας και τη τιμή ζώνης. Αυτές οι δύο παράμετροι καθορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του ακινήτου. Λαμβάνεται εξίσου υπόψη και ο συντελεστής ΤΑΠ, ο οποίος καθορίζεται από κάθε δήμο και ισχύει για την διοικητική περιφέρεια του.

Επομένως, ο τύπος υπολογισμού του ΤΑΠ είναι ο εξής:

ΤΑΠ = [ (τ.μ. ακινήτου) x (συντελεστής παλαιότητας ακινήτου) x (τιμή ζώνης) x (συντελεστής ΤΑΠ) ] x ημέρες ] /365

Υποχρέωση έκδοσης βεβαίωσης ΤΑΠ στην μεταβίβαση ακινήτου

Η μεταβίβαση ακινήτου αποσκοπεί στην μεταφορά των τίτλων ιδιοκτησίας ενός ακινήτου, από ένα συμβαλλόμενο μέρος σε ένα άλλο. Είναι η συμβολαιογραφική πράξη και το σύνολο άλλων ενεργειών των δύο φυσικών ή νομικών προσώπων που λαμβάνουν μέρος στην μεταβίβαση.

Η έκδοση βεβαίωσης ΤΑΠ από τον δήμο, αποτελεί σημαντικό βήμα στην διαδικασία μεταβίβασης ακινήτου. Είναι ένα από τα βασικά δικαιολογητικά που απαιτούνται για το συμβόλαιο μεταβίβασης.

Ο τρέχον ιδιοκτήτης οφείλει να λάβει βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ από τον δήμο για το μεταβιβαζόμενο ακίνητο. (Ν. 4483/2017)

Ηλεκτρονική Βεβαίωση ΤΑΠ: Ποια είναι η διαδικασία;

Κάποιοι δήμοι όπως ο δήμος Αθηναίων, έχουν ήδη δημιουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα, ενσωματώνοντας όλο και περισσότερες υπηρεσίες. Αυτό σου παρέχει την δυνατότητα έκδοσης πολλών ψηφιακών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων.

Στην προσπάθεια απλοποίησης των διαδικασιών λοιπόν, υπάρχει πλέον η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης στους δήμους για την χορήγηση βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ.

Για την είσοδο σου στην πλατφόρμα απαιτούνται οι προσωπικοί κωδικοί στο taxisnet. Με πολύ απλές διαδικασίες μπορείς να κάνεις αίτηση για την βεβαίωση.

Ποια είναι τα δικαιολογητικά για την βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ;

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται ίσως να διαφέρουν από δήμο σε δήμο. Σου προτείνουμε να συμβουλευτείς ένα συμβολαιογράφο, εάν ενδιαφέρεσαι να εκδώσεις βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ. Καθώς, μπορεί να σε βοηθήσει με όποια επιπλέον δικαιολογητικά μπορεί να σου ζητηθούν στην συγκεκριμένη περίπτωση.

Η συμπλήρωση της αίτησης για την έκδοση βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ θα σου ζητηθεί σε οποιαδήποτε περίπτωση. Πληροφορίες που θα πρέπει να συμπληρώσεις περιλαμβάνουν τα στοιχεία της ιδιοκτησίας, τα προσωπικά σου στοιχεία, καθώς και των τυχόν υπολοίπων ιδιοκτητών.Κρίνεται απαραίτητος ο διαχωρισμός των εγγράφων που απαιτούνται αναλόγως των διαφορετικών περιπτώσεων που μπορεί να υπάρχουν. Έτσι, σύμφωνα με τον δήμο Αθηναίων ισχύουν τα παρακάτω:

Για Ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα

Στην περίπτωση ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων χρειάζεσαι τα εξής έγγραφα:

  1. Συμπλήρωση Αίτησης για χορήγηση βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ
  2. Ο πιο πρόσφατος εξοφλημένος λογαριασμός παρόχου ενέργειας
  3. Τίτλος Ιδιοκτησίας του ακινήτου
  4. Βεβαίωση Μηχανικού για την μεταβίβαση και προσκόμιση τυχόν τακτοποιήσεων αυθαιρέτων.

Για Μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, χωρίς δηλωμένη διακοπή παροχής ρεύματος

Στην περίπτωση που το ακίνητο σου είναι μη ηλεκτροδοτούμενο, αλλά δεν έχεις δηλώσει την διακοπή παροχής ενέργειας, θα χρειαστείς τα παρακάτω:

  1. Αίτηση χορήγησης βεβαίωσης
  2. Βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από ΔΕΔΔΗΕ
  3. Τίτλος Ιδιοκτησίας ακινήτου
  4. Βεβαίωση Μηχανικού
  5. Υπεύθυνη Δήλωση ιδιοκτήτου ακινήτου στερούμενου ηλεκτρικής ενέργειας.

Για Δηλωμένα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα

Εάν έχεις ήδη δηλώσει την διακοπή ηλεκτροδότησης του ακινήτου σου, θα σου ζητηθούν:

  1. Αίτηση χορήγησης βεβαίωσης
  2. Αντίγραφο Υπεύθυνης Δήλωσης για το μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο
  3. Τίτλος Ιδιοκτησίας
  4. Βεβαίωση Μηχανικού
  5. Κατάσταση περί μη οφειλής από Ταμειακή Υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων εφόσον απαιτείται.

Έκδοση Ηλεκτρονικής Βεβαίωσης ΤΑΠ

Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας, φυσικά κατέστησε πιο εύκολη και γρήγορη την αίτηση της βεβαίωσης ΤΑΠ. Μετά την συλλογή των εγγράφων, πρέπει να συνδεθείς και να επισυνάψεις τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ώστε να υποβάλλεις την αίτηση σου.

Ωστόσο, η έκδοση της βεβαίωσης μετά την υποβολή μπορεί να διαρκέσει από μερικές ημέρες, έως και ένα μήνα ή και ακόμα περισσότερο.

Το γεγονός αυτό μπορεί να γίνει ιδιαίτερα περιοριστικό, καθώς ο δήμος μπορεί να ζητήσει την Βεβαίωση Μηχανικού, η οποία έχει ισχύ 2 μηνών. Αν ο δήμος καθυστερήσει να εκδώσει την βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ, τότε ίσως η Βεβαίωση Μηχανικού λήξει, πριν προλάβεις να υπογράψεις το οριστικό συμβόλαιο μεταβίβασης. Αυτό συνεπάγεται την επανέκδοση νέας Βεβαίωσης Μηχανικού περί πολεοδομικής νομιμότητας.

Θα πρέπει να έχεις υπόψη σου την παραπάνω περίπτωση και να συνεργαστείς με τον συμβολαιογράφο σου, ώστε να ζητήσεις το ΤΑΠ μόλις είναι έτοιμη η Βεβαίωση Μηχανικού.

Έκδοση ΤΑΠ με φυσική παρουσία στον δήμο

Σε ορισμένους δήμους όπως αναφέραμε παραπάνω, δεν είναι δυνατή η ηλεκτρονική υποβολή αίτησης για βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ. Οπότε, είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία στο Τμήμα Εσόδων του δήμου για προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών.

Τα έγγραφα που χρειάζονται είναι κοινά με την ηλεκτρονική αίτηση. Δηλαδή, απαιτούνται η αίτηση χορήγησης βεβαίωσης, ο τίτλος ιδιοκτησίας, η βεβαίωση μηχανικού και τα λοιπά έγγραφα ανάλογα με την κατάσταση ηλεκτροδότησης του ακινήτου. Επίσης θα χρειαστούν φωτοτυπίες ταυτότητας και αν δεν παραστεί ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, είναι απαραίτητη η εξουσιοδότηση.

Συνήθως στην περίσταση φυσικής παρουσίας, η σειρά αναμονής για να εξυπηρετηθείς είναι μεγάλη και η συνολική διαδικασία κουραστική και χρονοβόρα. Παρόλα αυτά, όταν φτάσει όντως η σειρά σου, μπορείς να παραλάβεις την βεβαίωση εντός της ίδιας ημέρας.

Δημιουργώντας κατά αυτό τον τρόπο το πλεονέκτημα της άμεσης απόκτησης της βεβαίωσης ΤΑΠ αυθημερόν, έναντι της καθυστερημένης παραλαβής στην περίπτωση της ηλεκτρονικής αίτησης. Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι πρόσφατη, οπότε αναμένεται βελτίωση, εκτός από την ευκολία υποβολής των αιτήσεων και στην ταχύτητα έκδοσης των βεβαιώσεων.

Προσοχή: Θα πρέπει να ελέγξεις αν ο δήμος σου επιτρέπει την φυσική παρουσία για την έκδοση της βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ. Μετά την πανδημία, πολλοί δήμοι διεξάγουν αυτή τη διαδικασία αποκλειστικά διαδικτυακά.

Τακτοποίηση αυθαίρετων και βεβαίωση ΤΑΠ

Η παραπάνω διαδικασία δεν είναι όσο απλή φαίνεται μερικές φορές. Ποικίλα προβλήματα μπορεί να προκύψουν κατά την έκδοση βεβαίωσης ΤΑΠ από δήμο.

Ένα από τα συχνότερα θέματα που προκύπτουν, είναι πως τα δηλωθέντα τετραγωνικά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αναρωτιέσαι πόσο συχνό φαινόμενο είναι η ύπαρξη αυθαιρεσιών στις ακίνητες περιουσίες; Η αλήθεια είναι πως τα μεγαλύτερα προβλήματα στις διαδικασίες μεταβιβάσεων ακινήτων, εντοπίζονται στην πολεοδομική τους υπόσταση.

Από το 2011 (Ν. 4014/2011) θεσπίστηκε η βεβαίωση μηχανικού, που διασφαλίζει την πολεοδομική νομιμότητα του ακινήτου, ως προϋπόθεση για την μεταβίβαση του ακινήτου.

Ένας ιδιοκτήτης δεν μπορεί να μεταβιβάσει το ακίνητο του εάν έχει μη τακτοποιημένες αυθαιρεσίες ή αν έχει κάποιο ανεξόφλητο ποσό ΤΑΠ στον δήμο. Αυτά τα δύο βέβαια είναι αλληλένδετα. Αυτό συμβαίνει διότι η αλλαγή των τετραγωνικών μιας ιδιοκτησίας, λόγω μιας τακτοποίησης αυθαιρέτων για παράδειγμα, μεταβάλλει και το ύψος του ΤΑΠ.

Τουλάχιστον στον δήμο Αθηναίων, σύμφωνα με τον Ν. 4495/2017, είναι απαραίτητη και η υποβολή ισχύουσας βεβαίωσης μηχανικού. Αυτό συμβαίνει προκειμένου να τακτοποιηθούν οι τυχόν αυθαίρετες κατασκευές, αλλά και να επιβληθεί αναδρομική χρέωση για τις οφειλές ΤΑΠ των μη δηλωθέντων τ.μ.

Σημειώνεται πως η βεβαίωση μηχανικού περί πολεοδομικής νομιμότητας αποτελεί ένα από τα βασικά δικαιολογητικά για να γίνει συμβόλαιο και έχει ισχύ για δύο μήνες. Επομένως, η βεβαίωση μηχανικού και η βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ θα πρέπει να συγχρονίζονται όσον αφορά την περίοδο ισχύος τους.

Συμβουλές αν σκέφτεσαι να αγοράσεις ένα ακίνητο

Αν σκέφτεσαι να αγοράσεις ένα ακίνητο, θα πρέπει να προσλάβεις ένα δικηγόρο ώστε να ελέγξει την νομική κατάσταση του ακινήτου. Επίσης, σου προτείνουμε να συμβουλευτείς έναν ανεξάρτητο μηχανικό, για να επιβεβαιώσει τη Βεβαίωση Μηχανικού του πωλητή. Μια δεύτερη ματιά συνιστάται πάντα, σε περίπτωση τυχόν παραλείψεων της πρώτης επιθεώρησης.

Έτσι, θα έχεις μια καθαρή εικόνα όχι μόνο των διαδικασιών τακτοποίησης που έλαβαν χώρα αλλά και της γενικότερης πολεοδομικής και κατασκευαστικής κατάστασης του ακινήτου.

Συμβουλές αν σκέφτεσαι να πουλήσεις ένα ακίνητο σου

Αν πρόκειται να πουλήσεις ένα ακίνητο, θα πρέπει να συνεργαστείς με τον συμβολαιογράφο σου ώστε να συλλέξετε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά μεταβίβασης. Μπορείς να αποφύγεις πολλά προβλήματα, πριν καν αναρτήσεις το ακίνητο σου για πώληση, ακολουθώντας κάποια βασικά βήματα:

  • Αρχικά, θα πρέπει να τακτοποιήσεις τυχόν αυθαίρετα και να πληρώσεις τα σχετικά πρόστιμα.

  • Έπειτα, οφείλεις να δηλώσεις τυχόν επιπλέον τετραγωνικά, ώστε να ανταποκρίνεται η δήλωση τ.μ. στην πραγματικότητα.

  • Τέλος, οποιαδήποτε οφειλή ΤΑΠ και ΕΝΦΙΑ που μπορεί να προκύπτει από την νέα δήλωση τετραγωνικών, θα πρέπει να τακτοποιηθεί.

Αυτά τα βήματα θα σε βοηθήσουν να πουλήσεις το ακίνητο σου πιο εύκολα. Όταν λάβεις μια προσφορά που θέλεις να δεχτείς, η διαδικασία υπογραφής του τελικού συμβολαίου αγοραπωλησίας θα πραγματοποιηθεί πολύ πιο γρήγορα.

© 2019 - 2024 All Rights Reserved

HOMI+30 21 5215 1962