HOMI

Loading

Ταυτότητα Κτιρίου: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Last Modified: 25/06/2021

Categories: Landlord

Μάθε τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, ποιους επηρεάζει και ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για την έκδοσή της!
Μάθε τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, ποιους επηρεάζει και ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για την έκδοσή της!

Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και πως επηρεάζει τους ιδιοκτήτες ακινήτων; Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή και τι δικαιολογητικά χρειάζεται να προσκομίσεις; Σε αυτό το άρθρο θα μάθεις όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου.

Τι είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου;

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου είναι ένας “ψηφιακός φάκελος” που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες ενός κτιρίου ή μιας αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας (π.χ. διαμέρισμα σε πολυκατοικία), όπως την οικοδομική άδεια, τα σχέδια κάτοψης, τον πίνακα χιλιοστών, τις δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων αυθαιρέτων, το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, και άλλα.

Διευκρινίζεται ότι το Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου / Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας εκδίδεται ανά ιδιοκτησία, που αποτελεί αντικείμενο μεταβίβασης. Σε ακίνητα με σύσταση διηρημένων ιδιοκτησιών, η Ταυτότητα Κτιρίου συνολικά για ολόκληρο το κτίριο, ουσιαστικά προκύπτει ως το σύνολο των αυτοτελών ιδιοκτησιών και των κοινόχρηστων χώρων.

Τα στοιχεία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας διατηρούνται στο Ηλεκτρονικό Μητρώο, το οποίο εποπτεύεται από το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος. Από εκεί, υπάρχει σύνδεση μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων με τη βάση δεδομένων του Κτηματολογίου και της ΔΕΗ. Αυτό δίνει στην Πολιτεία τη δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου των στοιχείων κάθε κτιρίου.

Οι διατάξεις που διέπουν την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου καθορίζονται από το Νόμο 4495/2017 (ΦΕΚ A166/3.11.2017). Η σχετική νομοθεσία σχεδιάστηκε πρώτη φορά το 2010 και προέβλεπε την επιθεώρηση όλων των υφιστάμενων κτιρίων της χώρας κάθε πενταετία. Έπειτα από έντονες κριτικές που δέχθηκε η εν λόγω διάταξη, ο νόμος τροποποιήθηκε. Πλέον, η ταυτότητα κτιρίου στα υπάρχοντα κτίρια καταρτίζεται κατά τη μεταβίβαση τους και μόνο μία φορά. Για κάθε επόμενη μεταβίβαση αρκεί η έκδοση του Πιστοποιητικού Πληρότητας από τον εκάστοτε ιδιοκτήτη.

Μέχρι στιγμής, η λειτουργία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητα Κτιρίου έχει αναστείλει πέντε φορές. Σύμφωνα με τις τελευταίες κυβερνητικές ανακοινώσεις (έως τις 26 Ιανουαρίου 2022), η σχετική διάταξη αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή την 31η Μαρτίου 2022, εκτός κι αν υπάρξει και άλλη παράταση.

Ποιος κάνει τη δήλωση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου;

Τα στοιχεία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου συμπληρώνονται από τον εξουσιοδοτημένο μηχανικό. Η υποβολή της δήλωσης γίνεται ηλεκτρονικά από τον ιδιοκτήτη του κτιρίου κατά την πρώτη μεταβίβαση του. Αν πρόκειται για νέα οικοδομή, τότε η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου εκδίδεται μαζί με την οικοδομική του άδεια. Σε περίπτωση που στο κτίριο πραγματοποιηθούν έργα τα οποία μεταβάλλουν τα πολεοδομικό του μέγεθος, τότε ο ιδιοκτήτης οφείλει να ενημερώσει ανάλογα την Ταυτότητα Κτιρίου.

Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για τη δήλωση Ταυτότητας Κτιρίου;

Τα έγγραφα / πιστοποιητικά που πρέπει να περιλαμβάνει ο φάκελος της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου είναι τα εξής:

  1. Την οικοδομική άδεια κτιρίου από την πολεοδομία
  2. Τα σχέδια της οικοδομικής άδειας εγκεκριμένα και θεωρημένα από την πολεοδομία
  3. Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού
  4. Το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί
  5. Τα σχέδια κάτοψης που αποτυπώνουν την τελική κατασκευή του κτιρίου
  6. Τις δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων
  7. Tον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου
  8. Τον τίτλο ιδιοκτησίας
  9. Το Αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου

Πόσο κοστίζει η Ταυτότητα Κτιρίου;

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου είναι μια σειρά ενεργειών που επιβαρύνουν κυρίως τους μηχανικούς, αφού αυτοί καλούνται να γνωρίζουν από που θα πάρουν τα έγγραφα, πως να χειρίζονται την πλατφόρμα και ποιες ενέργειες πρέπει να ακολουθήσουν. Ο μηχανικός που αναλαμβάνει την έκδοση ταυτότητας κτιρίου είναι υπεύθυνος για τυχόν ανακρίβειες ή λάθη που αυτή ενδέχεται να φέρει.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και πως οι αμοιβές των μηχανικών διαπραγματεύονται Ενδεικτικά, μπορείς να δεις τις χρεώσεις ορισμένων μηχανικών μέσω της σελίδας του myconstructor.gr. Για την έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, οι τιμές ξεκινούν από 300€ + ΦΠΑ. Το κόστος μπορεί να αυξάνεται ανάλογα με το μέγεθος του ακινήτου. Σημειώνεται ότι οι αμοιβές των μηχανικών διαπραγματεύονται ελεύθερα με τους ιδιοκτήτες και μπορεί να διαφέρουν.

Σε περίπτωση που το ακίνητο βαρύνουν τυχόν αυθαιρεσίες, τα έξοδα για την έκδοση της Ταυτότητας Κτιρίου αυξάνονται. Η ρύθμιση αυθαιρεσίας που καλείσαι να κάνεις ξεκινά από 200€ + ΦΠΑ, ενώ ενδέχεται να χρειαστεί να καταβάλλεις και πρόστιμο. Αξίζει να σημειώσουμε πως οι προαναφερθείσες τιμές είναι οι ελάχιστες της αγοράς. Αν θέλεις να διαμορφώσεις ένα ασφαλές budget, καλό θα ήταν να ρωτήσεις 3-4 μηχανικούς σχετικά με τις χρεώσεις τους για το ακίνητο σου.

Πώς η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου επηρεάζει τους ιδιοκτήτες;

Αν είσαι ιδιοκτήτης ακινήτου και σκέφτεσαι να το πουλήσεις, προτείνουμε να ολοκληρώσεις την έκδοση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου πριν ακόμα ξεκινήσεις τις διαδικασίες προώθησης του ακινήτου. Αν είσαι προετοιμασμένος από πριν, τότε θα μπορέσεις να ολοκληρώσεις γρήγορα τη μεταβίβαση. Επίσης, θα αποφύγεις τον κίνδυνο να χάσεις τον αγοραστή περιμένοντας την έκδοση του εγγράφου.

Στη ΗΟΜΙ σου παρέχουμε πλήρη υποστήριξη σε ό,τι αφορά την πώληση του ακινήτου σου. Από την εκτίμηση της εμπορικής του αξίας μέχρι τη συλλογή των απαραίτητων πιστοποιητικών και την υπογραφή του τελικού συμβολαίου. Οι ειδικοί της ΗΟΜΙ θα σε βοηθήσουν σε κάθε στάδιο, παρέχοντάς σου έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση. Μάθε τι διαφορετικό σου προσφέρει το μοντέλο της ΗΟΜΙ και πούλησε το ακίνητο σου, έξυπνα και χωρίς ταλαιπωρία!